30 stycznia 2016

To jest krótsze to jest dłuższe, to kaszubska stolica....

Tak brzmi początek kaszubskiej piosenki, którą przypomniałam sobie dzięki pocztówkom, które ostatnio otrzymałam.













Ale zaczynając od początku. Jakiś czas temu Pani Janina na grupie postcrossingowej na fb chcąc wzbudzić w swoich dzieciach zainteresowanie postcrossingiem poprosiła chętne osoby o wysyłanie pocztówek do nich, gdyż córeczka i syn mieli w styczniu urodziny. Z chęcią przyłączyłam się do akcji, wybrałam karteczki dla maluchów, dla mamy także dołączyłam pocztówkę. W zamian w ramach podziękowania otrzymałam kilka pocztówek i prześliczną podkładkę korkową pod kubek. Jedna z kartek to mapka świata i napisem "Happy postcrossing", druga to latarnia.



Ale o piosence - wyliczance przypomniały mi dwie inne kartki. Pierwsza przedstawia dzieci z zespołu tanecznego (?), ubrane w tradycyjne kaszubskie stroje.


Zaś druga kartka przedstawia motyw kaszubski


Do kartek dołożona była jeszcze korkowa podkładka pod kubek, także z kaszubskim motywem.


Właśnie te dwie ostatnie kartki i podkładka przypomniały mi lekcje związane z Kaszubami w 3 klasie szkoły podstawowej. Mieliśmy w podręcznikach czytanki związane z tym regionem, Legendę o powstaniu Kaszub i właśnie piosenkę kaszubską, której pierwsza linijka w polskim tłumaczeniu znajduje się dziś u mnie w tytule.
Kaszubskie nuty

Jak już wspominałam Kaszubskie nuty lub Kaszubski alfabet to tradycyjna piosenka kaszubska w formie wyliczanki. Przy jej wykonywaniu używana jest tablica z rysunkami znajdującymi się na pięciolinii (stąd właśnie nazwa "Kaszubskie nuty"), które wskazuje się podczas śpiewania. 

źródło

Motywy i kolorystyka Kaszub

W podręczniku mieliśmy też opowiadanie, które nawiązywało do kolorystyki i motywów w kulturze kaszubskiej. Niestety pamiętam je mgliście a nie mogłam nigdzie znaleźć go. Pamiętam, że było to o dziewczynce, która była smutna że ma szaro bury strój -  kiedyś dzieci na Kaszubach były ubierane jednakowo w ubrania uszyte z materiału utkanego z lnu i wełny. Dziewczynka  poszła do babci i ta dała jej koszyk kolorowych nitek, włóczek (już dokładnie nie pamiętam) mówiąc że z tego utka sobie piękną sukienkę i wyjaśniła znaczenie każdego koloru. 

źródło
Co do motywów to  w hafcie kaszubskim występuję między innymi motyw kwiatowy -  bratków, chabrów, dzwonków, goździków, koniczynek, lilii, niezapominajek i róż zaczerpniętych z okolicznej przyrody.

źródło
Mam nadzieję, że Was nie zanudziłam. Chciałabym pojechać kiedyś na Kaszuby i tam bezpośrednio poznać kaszubską historię, zwyczaje i folklor. A Wy byliście na Kaszubach, podobało się Wam? Pozdrawiam serdecznie. Dziękuję również za bardzo miłe słowa pod samplerową damą z poprzedniego postu :)

9 komentarzy:

  1. Pocztówki ładne, szczególnie ta z latarnią i motywem kaszubskim. Również pamiętam jeszcze lata sp i lekcje o alfabecie kaszubskim. Na Kaszubach zawsze byłam przejazdem, więc mam nieco do nadrobienia ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam na Kaszubach, ale raczej w formie pobytu na Pomorzu. O Kaszubach jako takich nic nie mieliśmy. Zwiedzaliśmy współczesne miasta - Gdańsk, Gdynię, Sopot i mniej współczesny, ale mało kaszubski Zamek w Malborku. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetna sprawa, szkoda, że tego na fb nie zauważyłam, ponieważ też chętnie bym wysłała jakieś pocztówki :) Ja na Kaszubach byłam na zielonej szkole i tam właśnie uczyliśmy się Kaszubskich nut. Mam nawet z tego czasu kubek z tą właśnie wyliczanką (dziś z niego piłam herbatkę rano, aż cud, że się nie zbił, ponieważ na zielonej szkole byłam około 10 lat temu).

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniała akcja z panią Janiną, bardzo podobają mi się pocztówki, a korkowa podkładka wymiata :)! Te kaszubskie nuty chyba miałam na muzyce! Przypomniałaś mi o czasach szkolnych :).

    OdpowiedzUsuń
  5. I kolejny piękny post u Ciebie,aż mi latem zapachniało. Pamiętam te nuty z jakiegoś programu telewizyjnego o Kaszubach,zawsze fascynował mnie ich język. Ta gwara jest tak na wskroś inna od polskiej i jakże bogaty kulturowo region. Motyw kaszubskich kwiatów miałam wyhaftowany przez mamę na jednej z moich sukienek jeszcze jak byłam mała ,uwielbiałam ja za ten cudny i poetycki koloryt kwiatów.

    OdpowiedzUsuń
  6. Akcja z panią Janiną bardzo ciekawa, choć nie zaglądam ostatnio na grupę na FB i nawet o niej wcześniej nie słyszałam. Co do pocztówek, to każda ma coś w sobie, choć mnie najbardziej podoba się ta z mapką świata oraz ta z motywem kaszubskim, który jest wspaniały. O Kaszubach uczyłam się na studiach, poznawałam dokładniej ich elementy dekoracyjne, itd.
    Byłam na Kaszubach, właśnie z wyjazdu na studiach. Byliśmy między innymi w Muzeum Kaszubskim Parku Etnograficznym we Wdzydzach Kiszewskich. Bardzo ciekawe miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne pocztówki! Tą piosenkę mam na pocztówce :) Kaszuby zawsze kojarzyły mi sięz kolorami :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękne i barwne Kaszuby :)
    Pozdrawiam ze Słupska!

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny post, no i pocztówki! A opowiadanie o dziewczynce bardzo ciekawe, nigdy wcześniej tej opowieści nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń